Un model pioner desenvolupat a les Terres de l’Ebre permet predir l’inici de les epidèmies de grip amb una setmana d’antelació

Cada hivern, l’arribada de la grip posa a prova la capacitat del sistema sanitari, amb un increment sobtat de la pressió assistencial que pot arribar al col·lapse. Davant aquesta realitat, un equip d’investigadors de l’Àrea de Suport a la Recerca (USR) de l’IDIAPJGol a les Terres de l’Ebre ha liderat l’estudi PREDIGRIP, amb l’objectiu de desenvolupar una eina de predicció similar a les que utilitzen els meteoròlegs per anticipar temporals.

Els resultats de l’estudi han estat publicats a la revista científica Microorganisms, sota el títol “A Predictive Model of the Start of Annual Influenza Epidemics”. L’article està signat per Elisabet Castro Blanco, Maria Rosa Dalmau Llorca, Carina Aguilar Martín, Noèlia Carrasco-Querol, Alessandra Queiroga Gonçalves, Zojaina Hernández Rojas, Ermengol Coma i José Fernández-Sáez, tots ells membres del grup de recerca GAVINA (Primary Care Intervention Evaluation Research Group) de l’IDIAPJGol Terres de l’Ebre.

Elisabet Castro explica que “l’estudi ha donat com a resultat un model matemàtic capaç de predir amb una setmana d’antelació l’inici de les epidèmies de grip a Catalunya. Per fer-ho, es van utilitzar dades de les temporades gripals compreses entre 2011 i 2017 per entrenar el model, i les de 2017-2018 per validar-lo. Els investigadors van aplicar tècniques avançades d’intel·ligència artificial, com ara la regressió logística, els algoritmes de Support Vector Machine i el Random Forest”.

El model va aconseguir una precisió del 98,6% a l’hora de predir l’inici de l’epidèmia, tenint en compte variables com les taxes de diagnòstic clínic de malalties respiratòries i condicions meteorològiques. Les dues variables que més pes van tenir en la predicció van ser la taxa de bronquiolitis i la temperatura mitjana.

Com a aplicació pràctica dels resultats, els investigadors han desenvolupat una versió beta d’una eina informàtica que podria integrar-se al sistema de salut. Aquesta eina avisaria amb una setmana d’antelació de l’inici d’una epidèmia gripal, permetent als centres sanitaris preparar-se amb temps i implementar mesures preventives per minimitzar l’impacte assistencial.

Podeu provar  l’aplicació accedint a través d’aquest enllaç. 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.