- La recerca ha comprovat que es pot evitar morts i ictus a través d’una eina informàtica destinada als metges d’Atenció Primària per al maneig de l’anticoagluació oral
Aquest dijous, l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta ha acollit l’acte de lliurament del Premi Dr. Ferran 2024, un guardó que reconeix la millor publicació en ciències de la salut elaborada per professionals dels centres sanitaris de les Terres de l’Ebre. La primera edició del premi, dotat amb 1.500 euros i patrocinat pel Consell Comarcal del Baix Ebre, aposta per la recerca d’alt nivell i el suport a la visibilitat del talent científic del territori.
L’acte ha estat presidit per la Dra. Rosa Ripollès, presidenta de la Fundació Dr. Ferran, i pel Sr. Antoni Gilabert, president del Consell Comarcal del Baix Ebre. La Dra. Ripollès ha subratllat “la importància de la publicació científica en la millora de la salut i ha reivindicat la necessitat d’estructures i recursos a les Terres de l’Ebre per potenciar la recerca, la formació i la docència de qualitat”. En aquest sentit, ha agraït la col·laboració del Consell Comarcal del Baix Ebre i ha remarcat que “aquesta primera edició del premi busca establir les bases d’un projecte continuat que compti amb el suport de totes les institucions del territori”.
La vicepresidenta de la Fundació Dr. Ferran, Marie France Domenech, ha detallat que a la convocatòria s’han presentat sis publicacions, procedents de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta (HTVC), d’Atenció Primària (AP) i de l’Hospital Comarcal de Móra d’Ebre (HCM). El comitè de selecció, format per la Dra. Rosa Ripollès, la Dra. Mar Olga Pérez i la mateixa Marie France Domenech, va valorar criteris de l’excel·lència científica com són el factor d’impacte i el quartil de les revistes científiques de les publicacions presentades. “De les sis publicacions, quatre es trobaven en el primer quartil de les seves categories i dues en el segon. La guanyadora destaca pel seu factor d’impacte de 7,2, el més alt entre els participants, i per la seva publicació en una de les revistes capdavanteres del sector, la Revista Española de Cardiología”, ha explicat Domenech.
El guardó ha estat concedit a l’equip liderat per Rosa Dalmau, metgessa d’Atenció Primària i líder del grup de recerca Gavina, és l’autora principal de l’article científic amb el major factor d’impacte. L’estudi, titulat “Clinical value of a tool for managing oral anticoagulation in nonvalvular atrial fibrillation in primary health care. Randomized clinical trial,” es troba en el primer quartil de la seva categoria i ocupa la posició 24 entre 222 revistes en l’àmbit de Cardiac & Cardiovascular Systems.
La resta d’autors de l’article per ordre d’aparició són Carina Aguilar Martín, Noèlia Carrasco-Querol, Zojaina Hernández Rojas, Dolores Rodríguez Cumplido, Elisabet Castro Blanco, Alessandra Queiroga Gonçalves, José Fernández-Sáez, Julián Pérez-Villacastín.
La Dra. Dalmau ha presentat els objectius i resultats del seu estudi, que es va iniciar el 2016 amb l’encàrrec de l’Institut Català de la Salut (ICS). La investigació demostra com l’ús d’una eina informàtica incorporada al programa d’història clínica informatitzada (eCAP) dels metges de família per a millorar l’anticoagulació dels pacients pot reduir significativament els ictus i la mortalitat entre pacients amb fibril·lació auricular no valvular. “Aquesta recerca ha permès evitar tres morts i 13 ictus a Catalunya en un any”, ha afirmat la Dra. Dalmau.
El Sr. Antoni Gilabert ha tancat l’acte destacant el compromís del Consell Comarcal del Baix Ebre amb projectes que tenen un impacte social i reforcen la recerca al territori. “Aquest premi és una aposta i un compromís del Consell per fixar talent a les Terres de l’Ebre i defensar una sanitat pública de qualitat, contribuint al desenvolupament científic i social de la societat”, ha conclòs.
L’acte ha estat un testimoni del potencial científic de les Terres de l’Ebre i del compromís institucional per promoure la investigació i la innovació en l’àmbit de la salut.