- Aquest 2025 el Banc de llet Materna fa crida a augmentar el nombre de donants coincidint amb el Dia Mundial de la Donació de Llet Materna
- L’objectiu és doble: difondre una donació encara poc coneguda entre la població i emplaçar les donants a allargar la donació
- L’any 2024, el Banc de Llet materna va alimentar 655 nadons prematurs extrems, amb llet donada de 762 mares
- Hi ha previstos diferents actes de difusió a Lleida, Tarragona, Reus i Girona
Aquest 2025 el Banc de Llet Materna arriba al seu 14è aniversari celebrant el Dia Mundial de la Donació de Llet Materna, el 19 de maig, com a plataforma de difusió d’una donació que encara és poc coneguda entre la població. La crida d’enguany va dirigida a la captació de noves donants que permetin continuar garantint el subministrament de la llet donada als més de 655 nounats, prematurs extrems, que ho necessiten cada any.
El repte per aquest 2025 no només és aconseguir augmentar la base estable de donants que en els darrers anys s’ha situat pels volts de les 750 mares (762 el 2024), sinó fer que les mares donin més freqüentment i durant més temps. Aquestes són dues premisses que ajudarien a mantenir l’estabilitat dels estocs de subministrament que ofereixen servei a demanda, a un total de 21 maternitats catalanes. Les mares donants s’incorporen a la donació als 3 o 4 mesos després d’haver donat a llum i quan tenen la lactància ben instaurada, però ho fan durant menys temps, per motius especialment laborals.
En 14 anys del Banc de Llet, més de 8000 mares han donat llet per a d’altres nadons a través del Banc, una xifra més que considerable, tenint en compte que es tracta encara d’una donació que és desconeguda per alguns sectors de la ciutadania.
Dades de donació de Llet 2011-2024
El Banc de Llet manté des de fa anys un equilibri estable entre les mares donants, la llet aconseguida i les necessitats dels nadons prematurs extrems que neixen a Catalunya, tot i que les crides a la donació són reiterades, ja que fluctuen segons els diferents períodes de l’any, amb especial incidència en els moments de vacances, quan es fa més difícil mantenir la donació.
Més de 600 nadons reben llet de banc cada any
L’any 2024, la llet subministrada procedent de 755 mares donants va servir per alimentar 655 nadons prematurs extrems de les diferents unitats de neonatologia dels hospitals i maternitats catalanes. En total, es van processar i distribuir 1.416 litres de llet.
Els nadons prematurs que reben llet materna són nadons de menys de 32 setmanes que han nascut amb un pes per sota de l’1,5 kg a alguna de les 21 unitats de Maternitat catalanes i que han hagut de passar setmanes a la incubadora abans d’anar a casa. Aquests prematurs representen una mica més del 10% del total de nadons nascuts abans d’hora a Catalunya.
De fet, des de la creació del Banc de Llet Materna, ara fa 14 anys, han passat pel Banc de llet 8.160 mares donants, han donat llet que ha servit per subministrar gairebé 15.193 litres de llet, per alimentar més de 6.677 nadons prematurs que ho necessitaven.
Celebracions del 19M arreu de Catalunya
Com cada any, hi ha diverses activitats organitzades amb motiu del 19 de maig. En destaca la ja tradicional festa que es farà a jardins de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida, dilluns 19 de les 11 a les 13 h, dirigida a les mares donants, que comptarà amb els testimonis de mares donants i receptores, una sessió de fotos per a qui s’hi avingui i un pica-pica per amenitzar la vetllada. Hi col·laboren nombroses entitats relacionades amb la lactància i la maternitat.
Però a més, hi ha activitats programades a Tarragona, i Girona. El 30 i 1 de juny, el Banc de Llet participarà amb una carpa amb estand a la celebració del Tetafest. També, a Girona, a la seu del Banc de Sang de l’Hospital Josep Trueta, hi haurà un expositor amb informació sobre la donació de llet materna el mateix dilluns a la tarda de les 16 a les 20 h.